سلام! چطوری؟ 😄

خواستم یه نکته مهمی رو باهات در میون بذارم. می‌دونی که توی بحث‌های مربوط به ولایت فقیه و وضعیت فعلی‌مون، یه سری نظرات و ایده‌های جالب وجود داره که خیلی از ما بهش دقت نمی‌کنیم. مثلاً بعضی‌ها می‌گن پیروان نظریه ولایت فقیه چقدر جایگاه امام معصوم رو بالا بردن! انگار که مناسبات اجتماعی برای امام معصوم مناسب نیست، در حالی که واقعاً خیلی وقتا اونها رو ازشون فاصله می‌دن. از طرف دیگه، مقام فقیه توی ولایت فقیه رو به اندازه امام معصوم بالا می‌برن و این وسط، به طوری رفتار می‌کنن که گویی چیزی به جز ولی فقیه وجود نداره!

یه نکته خیلی مهم که فراموش میشه اینه که انسان‌ها ظرفیت کامل پذیرش ولایت ائمه رو ندارن و این قضیه به اندیشه و شناخت ما برمی‌گرده. خداوند قرآن رو برای ما نازل کرده که با کمک ولایت معصومین قابل فهم بشه. به همین ترتیب، انتظار ما از پذیرش ولایت معصوم هم کمی بالا و غیرواقعی به نظر میاد. انتظار میره که ما در نظام جمهوری اسلامی و در حضور امام زمان، بتونیم اون ولایتی رو که به فقیه داده می‌شه به دست صاحب اصلی‌ش یعنی خود امام زمان بسپاریم.

چالش اصلی هم اینه که واگذاری این مقام به امام زمان هنوز در قالب قانونی و شرعی به طور کامل محقق نشده و این واقعاً یه دغدغه بزرگ برای منتظران واقعی به حساب میاد. همینطور که در آیه قرآن اشاره شده، هدایت و ایمان منتظران به ایمان به غیب وابسته‌س و این یکی از کلیدهای بنیادین تفکرات ماست!

خیلی جذابه که در احادیث معتبر ائمه اطهار (ع) به خراسان اشاره‌های متفاوتی شده. یکی از نکات جالب اینه که به نظر می‌رسه این منطقه در زمان ظهور، یک حکومت مستقل و جدا از ایران داشته باشه. 🤷‍♂️ این موضوع شاید به دلیل این باشه که مردم این منطقه به حضرت مهدی (عج) به عنوان ولی فقیه شون یک نوع وابستگی و پذیرش خاص دارند. یعنی شاید بخواهند نیازی به حکومت مرکزی نداشته باشند.

حالا جالبه که در حال حاضر در ایران، علاوه بر سپاه خراسان، سپاه‌های دیگه‌ای هم داریم، ولی این سپاه خراسان، در مواجهه با سپاه سفیانی به خصوص از لحاظ بعد فاصله در جایگاه ضعیفتری در مقایسه با بقیه مناطق ایران فعلی به نظر میاد. به همین خاطر، ائمه (ع) بیشتر به این پارامتر توجه کردند و به طور واضح از سپاه خراسان نام بردند. 🧐 این وضعیت نشون میده که ممکنه این سپاه، یک نوع استقلال از نظام مرکزی داشته باشه، چون در تصمیمات و فرماندهیِ نظام، اونا خیلی به حاشیه رفتن.

اگر به جزئیات احادیث دقت کنیم، می‌بینیم که نام‌های مختلف و دقیقی مثل قرقیسیا، پشت کوفه، ساوه، و … ذکر شده. این یعنی نمی‌شه به سادگی خراسان رو معادل کل ایران و نظام جمهوری اسلامی دونست. در واقع، هر منطقه‌ای با مشخصات خودش در احادیث مطرح شده و این موضوع باعث می‌شه که ما بهتر بتونیم این مسائل رو تحلیل کنیم.

وضعیت نظام‌های مرکزی هم واقعاً جالب و قابل تامل به نظر میاد. اگر بخواهیم از یکپارچگی سیاسی ایران صحبت کنیم، همچنان سپاه خراسان رو به عنوان اولین نیروی یاری‌دهنده به حضرت ولی عصر (عج) در نظر می‌گیریم، در حالی که دیگر سپاه‌ها موقعیت های بهتر و بیشتری خواهند داشت ولی اقدام جدی نمی‌کنند. این نشون می‌ده که ممکنه بعضی از مسئولان سیاسی فراموش کنند که از نظر جغرافیایی، سایر مناطق خیلی نزدیک‌تر و سریع‌تر می‌توانند به یاری حضرت برسند.

پیام مهم دیگه هم اینه که سپاه خراسان به محض اینکه پرچم‌ها رو بلند می‌کنه، به سرعت فاصله‌ها رو طی می‌کنه. این به هیچ وجه به خاطر این نیست که عقب موندند، بلکه ممکنه به خاطر موانع و مشکلاتی باشه که در مسیرشون وجود داره. 🔍

همچنین باید به این نکته هم توجه کنیم که خراسان در گذشته شامل مناطق وسیع‌تری بوده و ممکنه در آینده، شرایط تغییر کنه. این یعنی پرچم‌های خراسان می‌تونند در واقعیت شامل کشورهای هم‌جوار هم بشند.

نهایتاً، تمام این تحلیل‌ها بر پایه این فرض شکل گرفته که منظور از خراسان همون محدوده‌ایه که حالا می‌شناسیم. اما احتمال تغییر در موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی آینده هم وجود داره.

خلاصه اینکه موضوع خیلی عمیق و پیچیده‌ایه و نیاز به بررسی‌های بیشتری داره. امیدوارم این یادداشت برات مفید بوده باشه و بتونی در ادامه به این مساله بیشتر فکر کنی. امیدوارم این نکات برات جالب باشه و بتونیم درباره‌شون بیشتر صحبت کنیم! 😊 دوستانه به فکر کردن به این موضوعات ادامه بده و خصوصاً دربارهٔ ولایت و معصومیت بیشتر راه‌هایی رو بررسی کنیم. بگذار هر وقت که وقت داشتی با هم حرف بزنیم.

ولایت فقیه مقدمه پذیرش ولایت فقیه غایب
متاسفانه پیروان نظریه ولایت فقیه علی رغم تمام شعارهایی که میدهند از یک طرف جایگاه امام معصوم را تا حد الوهیت بالا برده اند به گونه ای که مناسبات اجتماعی را دون شأن ایشان عنوان میکنند و از طرف دیگر نیز مقام قراردادی ولایت برای فقیه را تا جایگاه امام معصوم بالا برده اند و در این ولایت ساختگی آنچنان ذوب شده اند که چیزی برای امام معصوم و ولی حقیقی خود باقی نگذاشته اند

همانگونه که انسان ظرفیت فهم و پذیرش قرآن را نداشته و ندارد و خداوند متعال قرآن را نازل میکند تا برای انسانها آن هم با کمک ولایت معصومین علیهم السلام قابل فهم و استفاده قرار بگیرد میتوان گفت همین انسانها ظرفیت پذیرش ولایت ائمه اطهار را هم نداشته و ندارند و خداوند متعال بایستی ۱۲۰۰ سال پس از غیبت و ایجاد زمینه های لازم برای فهم و پذیرش ولایت معصوم با استقرار حکومت اسلامی ، آن را در حد ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی آن تنزل می داد در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران و در حضور و حیات امام عصر (عج) فقیهی هم که کرسی ولایت فقیه را بپذیرد بلافاصله از شرایط یک فقیه عادل عدول میکند و ولایتش باطل خواهد شد

ناگزیر منتظران حقیقی حضرت ولی عصر (عج) در دوران استقرار حکومت اسلامی در ایران باید به وسیله روشنگری تلاش کنند تا کرسی ولایت فقیه توسط مجلس خبرگان یا ولی قراردادی فقیه به صاحب اصلی آن یعنی حضرت امام زمان (عج) واگذار گردد البته بزرگترین و مهمترین چالش برای نظام مبتنی بر اصل ولایت فقیه ، عدم واگذاری قانونی و شرعی این کرسی به صاحب اصلی آن حضرت ولی عصر (عج) است .غیبت ، نه تنها مانعی برای واگذاری این حق به آن حضرت ایجاد نکرده است بلکه با استناد به آیه شریفه "ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب ... " هدایت ، تقوی و ایمان منتظران مشروط به آن ذکر شده است

شرایط جغرافیایی و نظام سیاسی حاکم بر منطقه خراسان در عصر ظهور
اشاره به پرچمهای خراسان در احادیث موثق و معتبر از سوی ائمه اطهار علیهم السلام بیانگر چند نکته مهم و روشنگر است که به صورت مختصر به آن خواهیم پرداخت با توجه به دقت ائمه اطهار علیهم السلام در بیان نامها میتوان گفت منطقه خراسان به عنوان بخشی از سرزمین ایران در عصر ظهور حضرت ولی عصر (عج) دارای یک حکومت مستقل و مجزا از سرزمین ایران خواهد بود و یکی از عوامل مهم جدایی نظام سیاسی در منطقه خراسان از حکومت مرکزی در ایران میتواند پذیرش واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت مهدی از سوی مردم این منطقه باشد

از آنجا که نظام مستقر فعلی در ایران علاوه بر سپاه خراسان دارای لشکرهای متعددی همچون سپاه تهران ، سپاه یزد ، سپاه اصفهان ، سپاه خوزستان ، سپاه کرمان ، سپاه سیستان ، سپاه کردستان ، سپاه آذربایجان و .... می‌باشد که در مواجهه با سپاه سفیانی در مرزهای غربی ، بسیار نزدیکتر و موثر تر عمل خواهند کرد ، لذا اشاره به سپاه خراسان از سوی ائمه اطهار (ع) که در احادیث مربوط به شرایط پیش از ظهور به کرات به آن پرداخته شده است که هم از لحاظ فاصله و هم تعداد نیرو نسبت به سایر مناطق بسیار ضعیف تر است میتواند دلیلی بر جدایی این منطقه از قدرت مرکزی حکومت ایران در تصمیم گیری و فرماندهی باشد

همانطور که قبلاً هم ذکر شد ذکر نام مناطق جغرافیایی در احادیث مربوط به عصر ظهور و سایر احادیثی که از ناحیه ائمه اطهار موجود هستند آنچنان دقیق است که هیچ گاه نمیتوان حتی با اغماض واژه خراسان را مترادف با کل کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران دانست

جایی که نام مناطق کوچک ، بزرگ ، دور افتاده و یا مطرحی مثل قرقیسیا ، پشت کوفه ، ساوه ، طالقان ، ری ، قم ، اصفهان ، اهواز و .... با دقت ذکر میشود نمیتوان انتظار داشت مراد از ذکر منطقه خراسان در حدیث موثقه جابر و سایر احادیث معتبر کل منطقه ایران باشد چه برسد به اینکه مراد از آن را نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر اصل ولایت جعلی فقیه بدانیم

هرچند به فرض یکپارچگی سیاسی منطقه ایران در عصر ظهور نیز اعزام سپاه خراسان برای یاری حضرت ولی عصر در مواجهه با سفیانی را میتوان ناشی از کوچک شمردن و ساده انگاشتن این موضوع در نگاه سران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران دانست چرا که پیش از سپاه خراسان سایر نیروهای تحت امر حکومت مرکزی از جمله سپاه خوزستان ، اصفهان ، کرمان ، یزد ، فارس و سایر مناطق ایران برای یاری آن حضرت هیچ اقدامی انجام نداده اند که نوبت به سپاه دورتر و ضعیفتر خراسان رسیده است
مگر نه اینکه سایر مناطق ایران از لحاظ جغرافیایی به منطقه نبرد نزدیکتر هستند و سریعتر می‌توانند خودرا به معرکه برسانند در بخشی از حدیت موثقه جابر آمده است « ... فَبَيْنَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَايَاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ وَ تَطْوِي الْمَنَازِلَ طَيّاً حَثِيثاً وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ
در وضعیتی که آنان بر این حالند، ناگاه پرچم هائى از جانب خراسان پديدار می شوند که پرچمداران آن، منازل و فواصل را شتابان می پيمايند، در حالی که در میان آنان، افرادی از اصحاب قائم (عج) حضور دارند

با مداقه در این بخش از حدیث موثقه جابر در خصوص وقایع پیش از ظهور با این مضمون که سپاه خراسان که از حیث اتخاذ تصمیم های سیاسی و نظامی مستقل از حکومت مرکزی در منطقه ایران است فاصله خراسان تا مرزهای غربی در ایران را جهت یاری حضرت ولی عصر در نبرد با سفیانی با شتاب و عجله خواهند پیمود میتوان به این پیام مهم پی برد که عدم توقف سپاه خراسان در منازل بین راه از جمله سمنان ، تهران ، یزد ، اصفهان ، فارس ، کردستان ، لرستان ، همدان ، خوزستان و ... نه تنها به خاطر جبران عقب ماندگی از یاری حضرت ولی عصر (عج) است بلکه بیشتر به خاطر ممانعت نظامهای سیاسی و حکومت های مستقر در این منازل از استقرار و استفاده لجستیکی سپاه خراسان از امکانات و مرزهای آنان خواهد بود که باعث اتلاف وقت و هدر رفتن فرصتها شده است
یک نکته دیگر در خصوص پرچمهای خراسان
تمام این تحلیلها با این فرض منتشر شده است که منظور از واژه خراسان در روایت موثقه جابر همین منطقه ای است که هم اکنون به صورت رسمی در تقسیمات کشوری و استانی و بین المللی به نام خراسان نامگذاری شده است در صورتیکه در زمان های نه چندان دور خراسان بزرگ علاوه بر شمال شرق ایران ، شامل بخشهایی از کشورهای افغانستان ، ترکمنستان و حتی تاجیکستان هم میشده است با این حال احتمال اینکه مناطق یاد شده مراد از منطقه خراسان در روایات و احادیث باشد با توجه به مناسبات اجتماعی ، سیاسی و مذهبی حاکم و رایج بر این مناطق در عصر حاضر را نمیتوان آنچنان جدی گرفت مگر اینکه اتفاقات و تحولات آینده ، این مناطق را نیز به احتمال نزدیک تر نماید

عنوان این کتاب ، با اشاره به احادیث مربوط به مطالبه مردم خراسان و مشرق زمین در آخرالزمان که با پرچمهای خود به یاری حضرت ولی عصر (عج) خواهند شتافت ، فقیه غایب نامگذاری شده است و با توجه به باز تعریف واژه های غیب ، ایمان ، تقوی ، نعمت ، عصر غیبت ، حکومت ، طاغوت ، ولایت ، احکام ، فقیه ، ولی فقیه ، رهبر ، انتظار و ظهور سعی در انتقال مفاهیمی دارد تا بر اساس مستندات قانونی و تعالیم قرآنی ، لزوم انتقال رسمی حکومت و کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج) در دوران استقرار حکومت جمهوری اسلامی را با توجه به قانون اساسی کشور همچنین آیات و روایات اسلامی بررسی نماید .

در این کتاب با در نظر گرفتن قوانین جاری نظام جمهوری اسلامی ایران از نظر حقوقی و روایی ، مسیر تحقق واگذاری کرسی ولایت فقیه غیر معصوم به فقیه غایب در دوران استقرار حکومت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین بخشی از حقوق حضرت ولی عصر (عج) که در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون نادیده گرفته شده و احقاق آنها میتواند مبنای انتقال قدرت و تحویل حکومت به آن حضرت قرار بگیرد نیز مورد بررسی قرار میگیرد
نظریه ولایت فقیه باتوجه به محتوای آن ظاهرا برای دوران غیبت ارائه شده ولی خوشبختانه هیچ منع قانونی برای انتخاب حضرت ولی عصر (عج) به عنوان ولی فقیه و رهبر جمهوری اسلامی ایران در دوران غیبت وجود ندارد شروط انتخاب ولی فقیه در قانون اساسی عبارتند از ؛
1) ایرانی بودن
2) فقیه جامع الشرایط
3) عادل و با تقوی
4) مدیر و مدبر
متاسفانه هنوز هستند افرادی که حضور رسمی و قانونی حضرت ولی عصر (عج) در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران را با منافع خود در تعارض می‌بینند . طبق اصل ۱۱۱ قانون اساسی در معذوریت رهبر برای انجام وظایف خود ، رئیس جمهور منتخب مردم به همراه دو شخصیت حقوقی دیگر وظایف رهبری را تا رفع معذوریت ایشان انجام میدهند که در صورت واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج) این معذوریت همان غیبت ایشان است
در کتاب "فقیه غایب" شرایط قانونی و شرعی انتخاب ولی فقیه در وجود حضرت ولی عصر (عج) مورد بررسی قرار گرفته و یک به یک اثبات میشود بدیهی است پیروان نظریه ولایت فقیه برای استمرار حاکمیت خود در ایران اسلامی پس از این راهی جز تغییر قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران نخواهند داشت ، در غیر اینصورت برای ایشان چاره ای جز واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت مهدی (عج) باقی نمی ماند

سایر عناوین :

  1. مبانی مطالبه ولایت فقیه غایب
  2. مراحل مطالبه ولایت فقیه غایب
  3. الزامات حکومت فقیه غایب
  4. اهمیت جان فقیه غایب از دیدگاه پیروان نظام و نظریه ولایت فقیه
  5. مفهوم غیب در احادیث و آیات قرآن کریم
  6. تفاوت اولی الامر و ولی
  7. جایگاه رسمی حضرت ولی عصر (عج) در قانون اساسی
  8. بررسی اعتبار نواب در عصر غیبت
  9. آسیب شناسی نظریه ولایت فقیه
  10. تاریخچه حکومت در سلسله فقیهان
  11. ولایت فقیه سقیفه در عصر غیبت امام علی علیه السلام
  12. ولایت فقیه عباسی در عصر غیبت امام رضا (ع)
  13. سیره عملی حضرت سیدالشهدا (ع) در حکومت امام حسن امام حسن (ع)
  14. ایمان به غیب و مفهوم عبارت هدی للمتقین در عصر غیبت
  15. بیماری عذری بالاتر از غیبت برای رهبر جامعه نیست
  16. تبعیت از ولایت فقیه غایب تکلیف است یا ضرورت
  17. مجازات تحقیر کننده و توهین آمیز
  18. حکومت فقیه غایب در عصر غیبت
  19. چیدمان آیات قرآن در راستای فهم کامل مهدویت
  20. نتیجه ی ادعای فقاهت و تابعیت ایران برای امام عصر (عج)
  21. منتقدین روش حکمرانی فقیه غایب در عصر غیبت
  22. ظهور حاصل انتظار نیست ، یک انتخاب است
  23. موانع پذیرش ولایت فقیه معصوم غایب
  24. تناقضها و تضادهای اعتقادی پیروان نظریه ولایت فقیه
  25. پرچمهای هدایت خراسان
  26. ثبات سیاسی با واگذاری کرسی ولایت فقیه به امام عصر
  27. نتایج واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج)
  28. اتممت علیکم نعمتی
  29. "ولایت فقیه معصوم غایب "
  30. مکاتبه با ولی فقیه
  31. بررسی نتایج حکمرانی فقیه در دو شاخص اقتصادی و کنترل جمعیت