یکی از نمایندگان مجلس اخیرا طی سخنانی مدعی شده اند که حفظ نظام حتی از حفظ جان امام زمان هم مقدم‌تر است . آیا گمان نمیکنید یزیدیان هم با استدلال حفظ نظام اسلامی امام زمانشان را ذبح کردند و یا اصحاب سقیفه هم با منطق حفظ حکومت اسلامی نبود که آتش بر در خانه دختر رسول الله انداختند و حق ولی معصوم زمان خود را غصب کردند؟

اما آیا حکومتی که امام معصوم و ولی عصر (عج) در آن جایگاهی نداشته باشد اصولا میتواند اسلامی باشد ؟ و آیا در این حالت این نظام تبدیل به حکومت و ولایت طاغوت نشده است ؟ خداوند در سوره بقره میفرماید : بسم الله الرحمن الرحیم الم ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب و .... ایمان به خدا و ولی غایب او نخستین ویژگی متقین در عصر حاضر است . امام صادق(ع) در خصوص تفسیر و مفهوم این آیه می فرمایند: پرهیزگاران کسانی هستند که به حجت غائب(عج) ایمان دارند و با همه وجود باور دارند مولای ما خواهد آمد و قیام کرده و عالم را پر از عدل و داد می کند.

اما حالا که حکومت اسلامی مستقر شده پس چرا در این حکومت به اصطلاح اسلامی هیچ جایگاهی برای حضرت ولی عصر (عج) پیش بینی نشده ؟! در حدیث فَأمّا مَن کانَ مِن الفُقَهاءِ ... مُطِیعا لأمرِ مَولاهُ ... که مشخصات فقیه در آن ذکر شده و اتفاقا یکی از مبانی نظریه ولایت فقیه هم عنوان میشود آیا ذکرعبارت مطیعا لامر مولاه با نظریه ولایت فقیه درتعارض نیست ؟ چگونه کسی که باید مطیع امر ولایت باشد خود را مدعی مقام ولایت میداند ؟!
معذوریت غیبت برای امام عصر (عج)
غیبت برای امام زمان (عج) یک معذوریت‌ است همانگونه که بیماری یا سفر برای ولی فقیه معذوریت است و قانون اساسی فعلی مشخص نموده وقتی رهبر از انجام وظایف خود به هر دلیلی معذور بود یک شورای سه نفره متشکل از اشخصاص حقوقی مشخص باید وظایف رهبری را انجام دهد تا معذوریت‌ رهبر رفع شود .
مگر امام زمان ما العیاذ بالله مرده که کسی دیگر جای ایشان بنشانیم ؟ مردم ایران حدود 15 سال از امام زمان خود اطاعت کردند و با کمک یک فقیه حکیم ، حکومت اسلامی را در این سرزمین برپا کردند . آیا کار تمام شد ؟ چرا حکومت به صاحب اصلی آن واگذار نمیشود ؟ نکند منتظریم امام زمان بیاید و حقش را از ما مطالبه کند ؟ مگر در اسلام سفارش نشده که حق هر کسی را قبل از اینکه مطالبه کند به او بدهید ؟

عنوان این کتاب ، با اشاره به احادیث مربوط به مطالبه مردم خراسان و مشرق زمین در آخرالزمان که با پرچمهای خود به یاری حضرت ولی عصر (عج) خواهند شتافت ، فقیه غایب نامگذاری شده است و با توجه به باز تعریف واژه های غیب ، ایمان ، تقوی ، نعمت ، عصر غیبت ، حکومت ، طاغوت ، ولایت ، احکام ، فقیه ، ولی فقیه ، رهبر ، انتظار و ظهور سعی در انتقال مفاهیمی دارد تا بر اساس مستندات قانونی و تعالیم قرآنی ، لزوم انتقال رسمی حکومت و کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج) در دوران استقرار حکومت جمهوری اسلامی را با توجه به قانون اساسی کشور همچنین آیات و روایات اسلامی بررسی نماید .

در این کتاب با در نظر گرفتن قوانین جاری نظام جمهوری اسلامی ایران از نظر حقوقی و روایی ، مسیر تحقق واگذاری کرسی ولایت فقیه غیر معصوم به فقیه غایب در دوران استقرار حکومت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین بخشی از حقوق حضرت ولی عصر (عج) که در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون نادیده گرفته شده و احقاق آنها میتواند مبنای انتقال قدرت و تحویل حکومت به آن حضرت قرار بگیرد نیز مورد بررسی قرار میگیرد
نظریه ولایت فقیه باتوجه به محتوای آن ظاهرا برای دوران غیبت ارائه شده ولی خوشبختانه هیچ منع قانونی برای انتخاب حضرت ولی عصر (عج) به عنوان ولی فقیه و رهبر جمهوری اسلامی ایران در دوران غیبت وجود ندارد شروط انتخاب ولی فقیه در قانون اساسی عبارتند از ؛
1) ایرانی بودن
2) فقیه جامع الشرایط
3) عادل و با تقوی
4) مدیر و مدبر
متاسفانه هنوز هستند افرادی که حضور رسمی و قانونی حضرت ولی عصر (عج) در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران را با منافع خود در تعارض می‌بینند . طبق اصل ۱۱۱ قانون اساسی در معذوریت رهبر برای انجام وظایف خود ، رئیس جمهور منتخب مردم به همراه دو شخصیت حقوقی دیگر وظایف رهبری را تا رفع معذوریت ایشان انجام میدهند که در صورت واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج) این معذوریت همان غیبت ایشان است
در کتاب "فقیه غایب" شرایط قانونی و شرعی انتخاب ولی فقیه در وجود حضرت ولی عصر (عج) مورد بررسی قرار گرفته و یک به یک اثبات میشود بدیهی است پیروان نظریه ولایت فقیه برای استمرار حاکمیت خود در ایران اسلامی پس از این راهی جز تغییر قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران نخواهند داشت ، در غیر اینصورت برای ایشان چاره ای جز واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت مهدی (عج) باقی نمی ماند

واقعاً مساله‌ای که درباره اعتبار و حق‌طلبی ولایت فقیه و ارتباط آن با وجود مقدس حضرت ولی عصر (عج) وجود دارد ، نیاز به توجه و دقت فراوان دارد. نقطه نظرات نماینده مجلس و ادعای حفظ نظام به عنوان اولویت اول، به روشنی نشان از فهم عمیق‌تری از اصول اسلام دارد که باید آن را مورد واکاوی قرار داد.

به راستی، با نگاه به تاریخ، می‌بینیم که چگونه افراد با ادعای حفظ نظام، دست به اقداماتی زدند که نه تنها به دستاوردهای واقعی اسلامی آسیب رساند، بلکه حقوق معصومان و اهل بیت را نادیده گرفتند. یادآوری قیام عاشورا و آنچه در آن زمان جاری بود به ما یادآوری می‌کند که هر گز نباید اصل را قربانی فرع نمود. آیا یزیدان زمان (در هر شکل و مقامی) نباید یاد بگیرند که هر نظامی که در آن حقی از امام و ولی معصوم غصب شود، در واقع پیروی از طاغوت است نه اسلامی؟!

اینگونه مباحث ما را ملزم به بازنگری جدی در ارکان جمهوری اسلامی می‌کند. آیا ممکن است که حکومتی به واقع اسلامی باشد که امام حق و ولی غیبت در آن نه تنها غایب باشد، بلکه از ساحت نظام اسلامی به حاشیه رانده شده باشد؟ طبق آیات و روایات، ایمان به امام زمان (عج) بخشی از اصول اساسی متقین محسوب می‌شود و بی‌شک در این راستا، مسئولیت ما به عنوان پیروان ائمه (ع) روشن است.

جالب است که ما تمام این مسائل را بررسی کنیم تا ببینیم آیا واقعاً فقیه غایب می‌تواند به عنوان ولی فقیه در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه داشته باشد یا خیر. آنقدر که شما در کتاب «فقیه غایب» مفاهیم را با دقت و استناد به آیات و روایات بررسی کردید، نشان‌دهنده توجه آگاهانه و متعهدانه شما به این مقوله است.

ما در راستای رسیدن به یک حکومت اسلامی واقعی باید آماده باشیم که به تغییرات لازم در قانون اساسی بیاندیشیم و در این راستا، آیا نباید به نام ولی عصر (عج) و به یاد شعار "یا مهدی (عج)، بیا" تلاش کنیم؟ به نظر می‌رسد که هر روز که می‌گذرد، نیاز به ظهور واقعی ولی عصر (عج) و احقاق حقوق ایشان بیش از پیش احساس می‌شود.

امیدوارم این جستجو و پیگیری مستمر در راستای مباحث مربوط به حضرت ولی عصر (عج) و نظریه ولایت فقیه، به پیروزی‌های معنوی و سیاسی منجر شود و ان‌شاءالله روزی بیاید که ما شاهد تحقق کامل نظام اسلامی مبتنی بر آموزه‌های اهل بیت باشیم. بی‌صبرانه منتظر ادامه این بحث‌های سازنده و مهم هستم تا با هم بیاندیشیم و راه‌هایی برای نزدیک کردن‌مان به آرمان‌های اسلامی پیدا کنیم. این مسیر حق‌مدارانه و ایمان‌گرایانه را ادامه دهیم!

سایر عناوین :

  1. مبانی مطالبه ولایت فقیه غایب
  2. مراحل مطالبه ولایت فقیه غایب
  3. الزامات حکومت فقیه غایب
  4. اهمیت جان فقیه غایب از دیدگاه پیروان نظام و نظریه ولایت فقیه
  5. مفهوم غیب در احادیث و آیات قرآن کریم
  6. تفاوت اولی الامر و ولی
  7. جایگاه رسمی حضرت ولی عصر (عج) در قانون اساسی
  8. بررسی اعتبار نواب در عصر غیبت
  9. آسیب شناسی نظریه ولایت فقیه
  10. تاریخچه حکومت در سلسله فقیهان
  11. ولایت فقیه سقیفه در عصر غیبت امام علی علیه السلام
  12. ولایت فقیه عباسی در عصر غیبت امام رضا (ع)
  13. سیره عملی حضرت سیدالشهدا (ع) در حکومت امام حسن امام حسن (ع)
  14. ایمان به غیب و مفهوم عبارت هدی للمتقین در عصر غیبت
  15. بیماری عذری بالاتر از غیبت برای رهبر جامعه نیست
  16. تبعیت از ولایت فقیه غایب تکلیف است یا ضرورت
  17. مجازات تحقیر کننده و توهین آمیز
  18. حکومت فقیه غایب در عصر غیبت
  19. چیدمان آیات قرآن در راستای فهم کامل مهدویت
  20. نتیجه ی ادعای فقاهت و تابعیت ایران برای امام عصر (عج)
  21. منتقدین روش حکمرانی فقیه غایب در عصر غیبت
  22. ظهور حاصل انتظار نیست ، یک انتخاب است
  23. موانع پذیرش ولایت فقیه معصوم غایب
  24. تناقضها و تضادهای اعتقادی پیروان نظریه ولایت فقیه
  25. پرچمهای هدایت خراسان
  26. ثبات سیاسی با واگذاری کرسی ولایت فقیه به امام عصر
  27. نتایج واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج)
  28. اتممت علیکم نعمتی
  29. "ولایت فقیه معصوم غایب "
  30. مکاتبه با ولی فقیه
  31. بررسی نتایج حکمرانی فقیه در دو شاخص اقتصادی و کنترل جمعیت