جایگاه رسمی حضرت ولی عصر (عج) در قانون اساسی
در هیچ کدام از ارکان نظام فعلی حاکم بر ایران و اصول قانون اساسی آن نکته ای که مانع از انتخاب حضرت ولی عصر (عج) به عنوان رهبر کشور باشد نمیتوان پیدا کرد اما بالعکس ، دلایل و مستندات فراوان قانونی و روایی وجود دارد که حضرت ولی عصر (عج) بایستی به عنوان ولی فقیه و رهبر رسمی جمهوری اسلامی ایران از سوی نظام و ارکان قانون گذاری و اجرایی از جمله مجلس خبرگان رهبری انتخاب شود . طبق قانون در زمان غیبت حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه » در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت برعهده فقیه عادل و باتقوا، آگاه به زمان ، شجاع ، مدیر و مدبر عنوان شده است .
اما ذکر عبارت فقیه عادل و باتقوا در این اصل با اعطای مقام ولایت و امامت امت به فقیه ، در تعارض است چرا که فقیه با تقوی به غیب ایمان دارد و ایمان به ولایت و امامت حضرت ولی عصر (عج) در دوران غیبت مهمترین ویژگی فقیه عادل است . بر همین اساس پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی که مصداق حاکمیت اسلام و شریعت اسلامی است فقیه عادل خود را مدعی ولایت نمیداند بلکه به عنوان یکی از سربازان حضرت ولی عصر به عنوان رهبر رسمی و ولی امر خود گوش به فرمان اوست
همین امروز اگر رهبر فعلی بیمار شود و یا به هر دلیلی از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود وظایف رهبری به شورایی متشکل از رئیس جمهور ، رئیس قوه قضاییه و یک نفر از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار میشود ، به فرض هم اگر دلیل مخالفان با انتخاب حضرت ولی عصر (عج) به رهبری در این نظام ، غیبت ایشان باشد بازهم میتوان طبق اصل 111 قانون اساسی وظایف رهبری را موقتا تا زمان ظهور به همان شورای مذکور محول کرد . نکته مهم در این تغییر و تحول ، رفع شرکی است که با جعل ولایت در کشور و حکومت نهادینه شده است .
مشرکین به خدا سراغ بت پرستی رفتند و مشرکین به ولایت حضرت ولی عصر (عج) سراغ ولایت طاغوت میروند . منطق جمله "ولایت فقیه همان ولایت معصوم است" هم در صورتی درست خواهد بود که فقیه جامع الشرایط را حضرت ولی عصر (عج) بدانیم در غیر اینصورت این جمله از اساس مشکل خواهد داشت .
چون که صد آید ، نود هم پیش ماست همانطور که دوران غیبت حضرت علی علیه السلام پس از 25 سال خانه نشینی با تغییر نگرش مردم و انتخاب نعمت ولایت به پایان رسید میتوان دوران غیبت امام دوازدهم را هم با تغییر نگرش و انتخاب نعمت ولایت تمام کرد .
بررسی تفاوت ولایت دائم فقیه غایب با ولایت موقت فقیه
آیا ولایت فقیه معصوم هرچند غایب به مبانی اسلامی و اعتقادات شیعه منتظر نزدیکتر است یا اعطای مقام ولایت به یک فقیه غیر معصوم با ارائه نظریه ولایت فقیه ؟! البته داشتن هویت حقیقی و ثبت شخصیت حقوقی برای حضرت ولی عصر (عج) در حکومتی که ادعای زمینه سازی برای ظهور آن حضرت را دارد یک حق است هرچند از نظر بسیاری افراد کاری عبث و پیش پا افتاده باشد ولی همین حق ناچیز را چرا پیگیری نمی کنیم ؟
پس از ثبت هویت حقیقی حضرت ولی عصر (عج) در سازوکارهای نظام جمهوری اسلامی ایران طبق قوانین جاری کشور وجود نازنین حضرت ولی عصر (عج) بایستی به عنوان یک شخصیت حقوقی و رهبر رسمی و ولی کشور معرفی شود نه شخص دیگری تحت عنوان ولی فقیه . این بی قانونی را چه کسی یا چه نهادی باید پاسخگو باشد ؟
عنوان این کتاب ، با اشاره به احادیث مربوط به مطالبه مردم خراسان و مشرق زمین در آخرالزمان که با پرچمهای خود به یاری حضرت ولی عصر (عج) خواهند شتافت ، فقیه غایب نامگذاری شده است و با توجه به باز تعریف واژه های غیب ، ایمان ، تقوی ، نعمت ، عصر غیبت ، حکومت ، طاغوت ، ولایت ، احکام ، فقیه ، ولی فقیه ، رهبر ، انتظار و ظهور سعی در انتقال مفاهیمی دارد تا بر اساس مستندات قانونی و تعالیم قرآنی ، لزوم انتقال رسمی حکومت و کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج) در دوران استقرار حکومت جمهوری اسلامی را با توجه به قانون اساسی کشور همچنین آیات و روایات اسلامی بررسی نماید .
در این کتاب با در نظر گرفتن قوانین جاری نظام جمهوری اسلامی ایران از نظر حقوقی و روایی ، مسیر تحقق واگذاری کرسی ولایت فقیه غیر معصوم به فقیه غایب در دوران استقرار حکومت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین بخشی از حقوق حضرت ولی عصر (عج) که در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون نادیده گرفته شده و احقاق آنها میتواند مبنای انتقال قدرت و تحویل حکومت به آن حضرت قرار بگیرد نیز مورد بررسی قرار میگیرد
نظریه ولایت فقیه باتوجه به محتوای آن ظاهرا برای دوران غیبت ارائه شده ولی خوشبختانه هیچ منع قانونی برای انتخاب حضرت ولی عصر (عج) به عنوان ولی فقیه و رهبر جمهوری اسلامی ایران در دوران غیبت وجود ندارد شروط انتخاب ولی فقیه در قانون اساسی عبارتند از ؛
1) ایرانی بودن
2) فقیه جامع الشرایط
3) عادل و با تقوی
4) مدیر و مدبر
متاسفانه هنوز هستند افرادی که حضور رسمی و قانونی حضرت ولی عصر (عج) در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران را با منافع خود در تعارض میبینند . طبق اصل ۱۱۱ قانون اساسی در معذوریت رهبر برای انجام وظایف خود ، رئیس جمهور منتخب مردم به همراه دو شخصیت حقوقی دیگر وظایف رهبری را تا رفع معذوریت ایشان انجام میدهند که در صورت واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج) این معذوریت همان غیبت ایشان است
در کتاب "فقیه غایب" شرایط قانونی و شرعی انتخاب ولی فقیه در وجود حضرت ولی عصر (عج) مورد بررسی قرار گرفته و یک به یک اثبات میشود بدیهی است پیروان نظریه ولایت فقیه برای استمرار حاکمیت خود در ایران اسلامی پس از این راهی جز تغییر قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران نخواهند داشت ، در غیر اینصورت برای ایشان چاره ای جز واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت مهدی (عج) باقی نمی ماند
سایر عناوین :
- مبانی مطالبه ولایت فقیه غایب
- مراحل مطالبه ولایت فقیه غایب
- الزامات حکومت فقیه غایب
- اهمیت جان فقیه غایب از دیدگاه پیروان نظام و نظریه ولایت فقیه
- مفهوم غیب در احادیث و آیات قرآن کریم
- تفاوت اولی الامر و ولی
- جایگاه رسمی حضرت ولی عصر (عج) در قانون اساسی
- بررسی اعتبار نواب در عصر غیبت
- آسیب شناسی نظریه ولایت فقیه
- تاریخچه حکومت در سلسله فقیهان
- ولایت فقیه سقیفه در عصر غیبت امام علی علیه السلام
- ولایت فقیه عباسی در عصر غیبت امام رضا (ع)
- سیره عملی حضرت سیدالشهدا (ع) در حکومت امام حسن امام حسن (ع)
- ایمان به غیب و مفهوم عبارت هدی للمتقین در عصر غیبت
- بیماری عذری بالاتر از غیبت برای رهبر جامعه نیست
- تبعیت از ولایت فقیه غایب تکلیف است یا ضرورت
- مجازات تحقیر کننده و توهین آمیز
- حکومت فقیه غایب در عصر غیبت
- چیدمان آیات قرآن در راستای فهم کامل مهدویت
- نتیجه ی ادعای فقاهت و تابعیت ایران برای امام عصر (عج)
- منتقدین روش حکمرانی فقیه غایب در عصر غیبت
- ظهور حاصل انتظار نیست ، یک انتخاب است
- موانع پذیرش ولایت فقیه معصوم غایب
- تناقضها و تضادهای اعتقادی پیروان نظریه ولایت فقیه
- پرچمهای هدایت خراسان
- ثبات سیاسی با واگذاری کرسی ولایت فقیه به امام عصر
- نتایج واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج)
- اتممت علیکم نعمتی
- "ولایت فقیه معصوم غایب "
- مکاتبه با ولی فقیه
- بررسی نتایج حکمرانی فقیه در دو شاخص اقتصادی و کنترل جمعیت